Zpravodajství
Nouzový režim centrálního zásobování způsobuje výpadky tepla a teplé vody
14.11.2024

BOHUMÍN – Domácnosti v Bohumíně znepokojují částečné nebo úplné výpadky vytápění a dodávek teplé vody. Kolísání teploty způsobuje provizorní provoz centrálního zásobování po povodních, na odstraňování dočasných závad technici pracují nepřetržitě. Návrat do standardního režimu bude podle odborníků možný až na konci topné sezóny.
Systém centrálního zásobování teplem byl v Bohumíně po zářijové povodni prakticky nefunkční, velká voda zaplavila většinu předávacích stanic. Zničila nebo vážně poškodila strojní části, elektroinstalace i řídicí jednotky. Původní odhady, že zprovoznění potrvá několik měsíců, se naštěstí nepotvrdily. Díky úsilí BM servisu a ČEZ Teplárenské se teplo a teplá voda vrátila do tisíců bytů už za tři týdny po záplavách. Zatím však pouze provizorně.
„Dodávky jsme obnovili co nejrychleji s tím, že pro domácnosti je důležité mít alespoň nějaké teplo, než vůbec žádné. Celý systém stále pracuje v nouzovém režimu a možnosti regulace a kontroly jednotlivých stanic jsou velmi omezené. Čekací lhůty na dodávky komponentů nutných k návratu do normálu jsou v řádech týdnů až měsíců a často ještě váznou,“ popsal potíže místostarosta Bohumína Igor Bruzl s tím, že situace v některých lokalitách proto není stabilní a může se odrážet v teplotním komfortu některých domácností.
Nájemníci, kterým do bytů proudí teplo v nižší kvalitě, nemusí mít strach, že by za něj vydali více peněz. „Pokud mají vytápění nastaveno na maximální stupeň a radiátory jsou přesto vlažné, platí, že jednotlivé měřiče vždy započítávají skutečnou teplotu v tělesech. Domácnosti tak uhradí pouze reálný odběr tepla,“ upozornila vedoucí odboru správy domů bohumínské radnice Kateřina Pálková.
U více než padesáti procent předávacích stanic se stále nepodařilo obnovit přímé vizuální propojení s centrálním systémem. Pracovníci dispečinku tedy nemají okamžitý přehled o aktuálních poruchách nebo výkyvech v dodávkách tepla v těchto stanicích. „Za běžného provozu systém bezprostředně hlásí konkrétní problém v daném místě a naši technici mohou na situaci rychle reagovat. V současné době nemají k dispozici data v reálném čase, a proto se o poruše velmi často dozvídají až na základě telefonického oznámení,“ uvedl ředitel BM servisu Marek Pieklo. Současně upozornil, že ačkoliv se nahlášené závady řeší bezodkladně, vzhledem ke složitosti zásahů je nelze vždy odstranit v řádech minut nebo hodin.
Plošné výpadky v Bohumíně nehrozí, z celkového počtu 4 700 bytů se komplikace týkají desítek, maximálně nižších stovek domácností. Mohou ale postihnout i oblasti, kde dosud nájemníci žádné problémy nepociťovali. BM servis zaznamenal i situace, kdy z konkrétní předávací stanice proudila do jednotlivých bytových domů voda s rozdílnou teplotou. Teplotní výkyvy dokonce mohou být patrné i v rámci podlaží téhož domu. Například v Okružní ulici postihly výpadky jen některá patra. Radnice vyzývá nájemníky, aby případné problémy s teplem a teplou vodou oznámili co nejdříve buď přímo BM servisu, případně bytovým technikům z odboru správy domů.
Jana Končítková
tisková mluvčí
Foto zaplavených předávacích stanic: ČEZ Teplárenská